Każdy, kto choć raz zastanawiał się nad lakierowaniem własnego pojazdu wie, że koszt takiej inwestycji jest stosunkowo wysoki i – bądźmy szczerzy – nie każdego na to stać. O wiele tańszą alternatywą są folie samochodowe, które – niestety – wciąż kojarzą się wyłącznie z reklamami.

Poniżej przedstawiamy kilka najpopularniejszych rodzajów folii, wykorzystywanych w procesie „dekoracji” i ochrony samochodu. Co ciekawe, niektóre z nich mają bardzo oryginalną i zaskakującą formę.

Folia chromowana

Folia imitująca powierzchnię chromowaną, to jak na chwilę obecną, jedna z najbardziej ekstrawaganckich form oklejenia samochodu. Gwarantuje ona idealną, błyszczącą powierzchnię, odbijającą widok otaczającej przestrzeni.

I choć wygląd folii chromowanej jest oszałamiający, to jednak ma ona kilka wad. Po pierwsze, wymaga ciągłego czyszczenia i woskowania (w celu utrzymania jej w czystości i zachowania efektu blasku). Po drugie, bardzo silnie odbija światło słoneczne, co może utrudnić innym użytkownikom bezpieczne poruszanie się po drogach. Wreszcie – po trzecie – jej aplikacja jest bardzo trudna i wymaga dużego doświadczenia (i pieniędzy).

Folia grafitowa

Jest to folia przeznaczona przede wszystkim do oklejania szyb samochodowych. Odpowiedni skład chemiczny sprawia, że szyby zyskują charakterystyczny, zaciemniony kolor. Dzięki temu chronią wnętrze auta przed płowieniem, ograniczając jednocześnie ilość wpadających promieni słonecznych.

O skuteczności folii grafitowej, świadczą jej parametry:

  • współczynnik zacienienia: 0.58 – 0.60,
  • współczynnik redukcji natężenia promieni słonecznych: około 40 procent,
  • redukcja promieniowania UV: około 99 procent.

Zaletą folii grafitowej jest nie tylko ochrona przed intensywnym światłem słonecznym i promieniowaniem UV, ale też redukcja zmęczenia oczu, co ma ogromne znaczenie podczas długich tras.

Folia bezbarwna gruba

Gruba folia bezbarwna ma zupełnie inne zastosowanie niż jej dwie, wyżej wymienione poprzedniczki. Jej rolą jest fizyczna ochrona lakieru przed odpryskami i innymi uszkodzeniami. Zastosowanie jej pozwala na zachowanie naturalnego koloru i blasku samochodu i to nawet do dwóch, trzech latach od jej nałożenia.

Grubość folii ochronnej wynosi do 200 mikronów. Składa się ona najczęściej z trzech warstw: samoregenerującej warstwy wierzchniej, uretanowej warstwy ochronnej i kleju akrylowego, który po zdjęciu folii nie pozostaje na lakierze.

Podsumowanie

Folie samochodowe mogą mieć formę ochronną, dekoracyjną i reklamową. W zależności od wyboru rodzaju folii, za każdym razem uzyskamy inny efekt. Może warto je przetestować?

Kategorie: Artykuły

Powiązane Posty

Artykuły

Zmiana koloru auta – jaka folia spisze się najlepiej?

W ostatnim czasie coraz więcej kierowców inwestuje w przyciemnianie szyb, dlatego warto bliżej przyjrzeć się najpopularniejszym na rynku foliom do przyciemniania szyb. Niniejszy artykuł to prawdziwa skarbnica wiedzy, dla wszystkich tych osób, które są zainteresowani Czytaj więcej…

Artykuły

Folia ochronna na progi samochodu – czy warto ją stosować?

Oklejanie samochodu folią ochronną (bądź barwną), staje się coraz popularniejszą formą zabezpieczenia pojazdu przed zmianą koloru lub uszkodzeniem lakieru. Oprócz karoserii i szyb, coraz częściej decydujemy się również na oklejenie progów pojazdu. Czy folia na Czytaj więcej…

Artykuły

Wypadki losowe z udziałem wypożyczonego samochodu

Wypożyczając samochód na pewno wielu z nas zastanawiało się, co w przypadku, gdy przytrafią nam się wypadki losowe. W takich sytuacjach najlepiej zachować spokój i kierować się tymi informacjami, które znajdziesz w poniższym artykule. Mandat Czytaj więcej…